Forsikring

Generell Informasjon

Forsikringsselskap: Gjensidige

Meld skaden til styreleder eller på mail schweigaardsgt94@gmail.com. Styret må kontaktes i alle forsikringssaker.

Dersom du får skade:

Dersom det er sannsynlig at skaden vil bli erstattet, sender vi melding til boligselskapets forsikringsselskap. Kopi av skademelding og informasjon til beboer blir sendt styret. Hva som så skjer er avhengig av type skade og skadens omfang.

Der det er åpenbart at skaden erstattes, vil det vanligvis bli bestilt håndverker som både lager skaderapport og sørger for utbedring. Dersom skadene er omfattende vil forsikringsselskapet som regel sende takst-/fagmann.

Dekkes skaden av forsikringen?

Når skaden meldes, vurderer vi først om det er sannsynlig at skaden blir erstattet. I den forbindelse er det avgjørende å vite hva som er årsaken til skaden. Hvis skadeårsaken ikke er åpenbar, bør boligselskapet rekvirere håndverker for nærmere undersøkelse. Skader hvor årsak ikke er klarlagt erstattes ikke, og det er boligselskapet som har bevisbyrden.

Forsikringen omfatter ikke innbo og løsøre. Beboere må være observante i forhold til vann og avløps forhold på bad, vaskerom, kjøkken, etc.

I tillegg til skadeårsak trenger vi å vite

  • Hvor har skaden skjedd?
  • boligselskapets navn
  • leilighet(er) som er skadet (leilighetsnr.)
  • beboeres navn, adresse og telefonnummer (jobb, privat, mobil)
  • Når har skaden oppstått?
  • Hvem har foretatt skadebegrensning eller foreløpig utbedring?
  • Ved innbrudd eller hærverk: når ble politiet varslet?


Vannskade

Begrense skaden mest mulig! Dersom vannet flommer, gjelder det å få skrudd til stoppekranen. Derfor er det viktig å merke seg hvor stoppekranene er før skaden oppstår.

Innbrudd eller hærverk

Innbrudd eller hærverk skal meldes til politiet. Dersom vinduer eller dører er ødelagt, er det viktig å sørge for nødvendig stenging eller sperring.